Zomervakantie 2017

23 juli 2017

22 juli 2017: 4 weken op pad! Omdat Lara op 1 augustus is uitgerekend blijven we in Nederland. Cas en lotte komen de 21e terug uit Normandië, dus we hebben de camper weer terug. Spullen erin en de 22e zijn we op pad. Eerst even naar Schijndel om te kijken of ze bij de Wit een rainblocker hebben voor aan de luifel, maar die was dus uitverkocht. Dus verder onderweg. De eerste stop is bij de Veense Bukker in Roelofarendsveen. We kunnen dan meteen de fietsen van Cas en Lotte terugbrengen en bekijken hoe de aanstaande moeder het maakt. Nog even langs de plaatselijke camping handelaar en daar hebben ze wel de juiste rainblocker. Dan verder naar de camperplaats.

IMG_3357IMG_3359IMG_3367

We mogen een plek uitzoeken op de campingplaats, want we zijn meteen ook de enige gasten. Wel een beetje link om met Colette te gaan kamperen op een tuincentrum.

IMG_3361IMG_3360

's Middags komt Cas ons halen met de boot. Nadat we Lara, Sjoerd en Fien ook hebben opgepikt begint het stevig te regenen, dus na een kwartier varen zijn we weer thuis bij Cas en Lotte. Na een borrel gaan we eten bij het Veen en dan is de dag om.

IMG_3363IMG_3362

De volgende dag komen we lekker laat op gang. Rond een uurtje of 12 is het tijd voor een fietstochtje en regenen we helemaal zeiknat. Na een tijdje te hebben gedroogd in een restaurantje onderweg fietsen we verder. Ton en Teja zijn niet thuis voor een borrel, dus maar even langs Lara en Sjoerd.

IMG_3368

's Middags kwamen Jochem en Roland de  camper bekijken en nog heel even een biertje drinken. Toen ze om half negen 's avonds weer vertrokken, hebben we toch maar Chinees gehaald.

24 juli 2017, Edam.

Omdat we naar Volendam wilden, zochten we een camping in die buurt. In het boek vonden we een mooie camping in Edam aan de IJselmeerdijk. Toen we eenmaal daar aangekomen waren en op de plek stonden, vonden we dat de camping er wel heel anders uitzag dan in het boekje. Dat klopte dan ook, want we waren op de verkeerde camping terecht gekomen. Camping de Dijk is een nogal bijzondere minicamping waar het sanitair betreft. Om de toiletschuur in tekomen moest je eerst een code indrukken op het kastje naast de deur. Plassen is gratis, maar douchen kost 50 cent en afwassen kost 20 cent.

IMG_3371IMG_3372

Op dinsdag was het tijd voor een fietstochtje. We hadden weer een mooie route uitgedacht langs Volendam, Marken (met de boot) en Monnickendam. In Volendam kochten we ondanks het mooie weer toch maar even een regenjas en dat bleek later goed van pas te komen. Tegen de tijd dan we weer terug waren in Volendam begon het aardig te plenzen. Toen kort daarna de accu van Silvo de geest gaf werd het wat minder leuk.

IMG_3373IMG_3374IMG_3375IMG_3376IMG_3377IMG_3378IMG_3379IMG_3380

26 juni: Aad en Ger.

Omdat Aad en Ger de telefoon niet opnamen zijn we er maar gewoon heen gereden.

Onderweg deden we nog even de Broeker veiling aan. Dit is een museum over de eerste groentenafslag van Nederland. De boeren uit de buurt kweekten die groenten  op kleine eilandjes, die ze daar zelf hadden aangelegd. We maakten een vaartocht door het rijk van de duizend eilanden en boden €0,65 op een pond uien.

IMG_3385IMG_3383IMG_3384

Daarna ging het richting Callantsoog. Toen we de camper op de oprit begonnen te parkeren kwam de buurman toch maar eens kijken wat er aan de hand was. Het bleek dat Aad en Ger daar op de koffie zaten. Nadat we de camper op de oprit gestald hadden en de nodige borrels hadden genuttigd, gingen we ergens een hapje eten en daarna logeerden we op de oprit in Callantsoog.

IMG_7592

27 juli: Alkmaar.

Vanaf Callantsoog ging de reis naar alkmaar, want we wilden de kaasmarkt nu eindelijk wel eens zien. De dichtsbijzijnde camping was de stadscamping Alkmaar. Poepduur en voor wifi en warm water moest nog apart betaald worden. We parkeerden de camper  tussen de andere campers, die bijna allemaal uit Duitsland kwamen.

IMG_3389

's Morgens stonden we vroeg op en rond 9 uur stonden we in het centrum van Alkmaar. Het plein waar de kaasmarkt werd gehouden was bezet door een invasie van Japannertjes, die een soort spel voor RTL -Japan aan het opnemen waren. Toen ze hier rond een uurtje of 10 mee klaar waren werd het tijd voor het grote sjouwen der kazen. Eerst werd er nog een voor ons onbekende man gefeliciteerd met iets waarvan wij niks wisten en daarna vertelde een dame iets over dingen die wij niet konden zien. Ondertussen liepen er allemaal gasten met kazen te sjouwen en werden er ook tasjes met kaas verkocht. Heel interessant allemaal, maar na een uurtje waren we het wel een beetje zat. Gelukkig bleek Alkmaar een geweldig leuke binnenstad te hebben dus werd het tijd voor het bekende "shop till you drop". Vlak voor we terug gingen naar de camping ontdekten we dat inde grote kerk een expositie van world-press-photo was. Zo werd het dus toch nog een geslaagde dag.

IMG_3398IMG_3399IMG_3400

29 juli: Heemskerk.

Na Alkmaar trokken we weer wat zuidwaarts, want we wilden niet al te ver weg van Roelofarendsveen. Het bleek echter behoorlijk druk in de kuststreek en de campings waren vol. Toen we bij de zoveelste camping te horen kregen dat hij vol zat, wilde de camper even niet starten. Terwijl ik aan de wagen begon te schudden om hem weer op gang te helpen, kwam er een mevrouw aangehold. Ze vertelde dat iemand die had gereserveerd niet op was komen dagen en dat er misschien toch nog een plek vrij was. Ter plekke werd de reservant gebeld en hij bleek niet meer te komen. Zo kwamen we dus op camping Noorddorperbos terecht. Het was er gezellig, het sanitair was prima en de camping had het best werkende wifi ooit, dus kon het blog ook weer even bijgewerkt worden. Op zondag maakten we een fietstochtje en toen we tegen een noordwesterstorm huiswaarts ploeterden , stopte de accu van Silvo er maar weer eens mee. Dat werd  caloriën verbranden. Op maandag maakten we dus maar een klein fietstochtje, door de duinen naar het strand en daarna naar de Albert Heijn.

IMG_3404IMG_3407

1augustus: Zandvoort.

We hadden op facebook gezien dat de camperplaats op de boulevard van Zandvoort nog een seizoen op proef open blijft. Dat wilde we dus zien. Er bleek nog plaats genoeg te zijn en zo parkeerden we de camper met uitzicht op zee. Geen stroom, geen water, geen sanitair en toch de hoofdprijs betalen, maar wel met een magnifiek uitzicht.

IMG_3408

Het sanitair mochten we van de camping aan de overkant gebruiken en dat was een belevenis op zich. Op de camping hadden zich alle jongeren van Zandvoort verzameld, om maar eens flink te feesten.

Het werd voor ons: zwemmen in zee, zandsculpturen kijken, eten in een strandtent en de zon onder zien gaan vanaf de camperplek.

IMG_3411IMG_3412IMG_3414IMG_3413IMG_3415IMG_3416IMG_3417

2 augustus: Oud Ade.

Na Zandvoort vonden we het wel tijd worden voor een nieuw kleinkind, dus we zetten de neus richting Roelofarendsveen. Uiteindelijk belandden we op camping het Haasje in Oud Ade. Toen we het terrein op reden werd al snel duidelijk dat natte veengrond niet de meest geschikte bodem is voor deze camper. We kregen hem nog wel op zijn plaats, maar toen we de volgende ochtend besloten dat de Veense Bukker toch wel een betere plek was, kregen we hem zonder tractor niet meer van de plek af.

IMG_7631IMG_7633

3 augustus: Roelofarendsveen.

Het nieuwe kleinkind diende zich aan, dus we zetten de camper maar weer bij de Veense Bukker in afwachting van. Op de dag nog wat rond gefietst en Silvo's fiets bij de fietsen maker gebracht en wachten, wachten, wachten.... Maar rond 23.00 's avonds belde Sjoerd dan toch op. Hij was geboren een heet Vik! Iedereen maakte het goed en de verwachting was dat Vik en Lara de volgende dag naar huis zouden komen. We konden dus op kraamvisite.

IMG_3425

Ondertussen had de fietsenmaker laten weten dat de accu definitief overleden was. na telefonisch contact met Matra-Bikes, stuurden ze helemaal gratis een nieuwe accu naar Hoofddorp, waar Cas hem ophaalde.

Vrijdagavond was het hoog tijd voor een etentje voor opa's en oma's (op eigen kosten, want zo zijn die kleinkinderen dan ook wel weer) en werd er herhaaldelijk geproost op de gezondheid van Vik. De zaterag was er nogmaals tijd voor kraamvisite, maar op zondag ging de camper toch weer richting het zuiden, om eens te kijken hoe ze in de moezel wijn maken.

IMG_7648IMG_7649

6 augustus: Simmerath, Duitsland.

Op weg naar de Moezel moesten we even langs huis omdat we de paspoorten waren vergeten. Het werd ook eens tijd dat Colette achter het stuur van de camper kroop, dus dat werd ook meteen geregeld.

IMG_3428

Daarna reden we door en via Zuid Limburg belandden we ergens in de Eiffel, in het plaatsje Simmerath, op de camping Camp Hammer.. Simmerath ligt aan het begin van de Ruhr. De rivier is hier nog maar een soort van beekje. De kinderen van de camping hadden besloten dat het wel leuk was om er een soort van piranhã van te maken en daarmee hadden de ouders het maar druk. Voor ons was het leuk vermaak, net als de pisbak op het herentoilet, die een waterval over een rode neon achterwand had. Er was ook een restaurant waar we gingen eten. Gelukkig waren we die dag vroeg, want ze bleken om 8 uur 's avonds te sluiten. Tijd dus om verder te gaan.

IMG_3429IMG_3430IMG_3432IMG_3436

8 augustus, Spay.

Op onze zoektoch naar de Moezel belandden we in het plaatsje Spay, vlakbij Koblenz.  Er was nog net een plekje voor ons op camping Sonneneck, waar we tot de 11e mochten staan. We hadden lekker vrij uitzicht op de Rhein en er was een zwembad zonder verwarming.

IMG_3437IMG_3438

De volgende dag maakten we een fietstocht naar Koblenz, waar we wat door de oude binnenstad slenterden. Toen we terug kwamen hadden we nieuwe buren links, rechts en voor ons. Ze hadden hun caravans zo dicht op de camper geparkeerd, dat het de volgende dag knap lastig werd om er tussenuit te komen. Ook het uitzicht op de Rhein werd heftig geblokkeerd door onze nieuwe overbuurman.

IMG_3444IMG_3447IMG_3451

10 augustus: Bernkastel-Kues.

De reis ging voort en we gingen op zoek naar de Moezel. Die bleek nog vrij lastig te vinden, want er waren wegen afgesloten en we kwamen door straatjes waar we niet door mochten. Het werd wel een mooi tochtje door de bergen en uiteindelijk vonden we de rivier. We maakten een tussenstop in Cochem een plaatsje met een mooie oude binnenstad. Ze hadden hier vlak bij het centrum gezorgd voor parkeerplaatsen voor campers, dus dat was mooi handig.

IMG_3455IMG_3460IMG_3466

ook verkochten ze er behoorlijk belegde broodjes met gegrilde beenham of zo, dus de lunch was wel weer verzorgd.

IMG_3464

We vonden een plek voor de camper in Bernkastel-Kues op camping Schenk. Der Willy sloot de stroom aan en nam gelijk de electra-meter op en daarna werd de luifel uitgedraaid en konden we zien hoe de overburen in de stromende regen hun boeltje aan het inpakken waren. Gelukkig werd het er snel droog en ko de barbecue aan.

IMG_3469IMG_3470

11 augustus: Septfontaines.

Nadat der Willy de eindstand had opgenomen ging de reis verder richting Trier. In Trier konden we geen geschikte plek vinden voor de camper, dus reden we door. We staken de grens met Luxemburg over en vonden een camping in het plaatsje Simmerschmelz, vlak bij Septfontaines. We zochten een plek uit en bleken vlak voor de motor van het springkussen te staan. Alles werd dus weer ingeladen en we zochten een plek ver van alle vertier. De camping had een zwembad, maar dat was wel heel koud en een terras, waar het bier ook koud was. Ook hadden we buren die flink ruzie maakten, dus er viel weer genoeg te beleven. En natuurlijk was hier een animatie team dat 's ochtends de mensen op kwam halen voor de activiteiten!

IMG_3486

13 augustus: Wiltz.

Na al het culturele en fietsgeweld van de afgelopen weken werd het tijd voor een paar dagen niks doen. We vonden een lekkere luxe camping in Wiltz waar we dicht bij het terras en dicht bij het zwembad een plaats vonden op camping Kaul. Omdat het weer erg mooi werd deden we even helemaal niks anders dan aan het zwembad liggen en bijkleuren.

IMG_3488IMG_3491

16 augustus: Bruyères.

de laatste stop in deze eis was in Bruyères. Meggie, Magiel, Mirthe en Mara stonden daar op camping Anderegg te Kamperen met een tent in de stromende regen. Tijd om ze wat te gaan ondersteunen dus. De camper stond nog niet op zijn plek of de zon ging schijnen. Tijd voor Mirthe om in de beek te spelen in en no-time 4 witte leggings zwart te maken. We wilden 's avonds uit eten, maar omdat het Maria hemelvaart of zo was, was er erg veel dicht. We vonden uiteindelijk een piepkleine pizzeria in het dorpje. Er was nog net een tafeltje voor ons en we bestelden de beste pizza's die we ooit gegeten hadden. Er was wel even een klein probleempje bij het afrekenen: pinnen kon niet en de portemonnee was leeg. Gelukkig was er een pinautomaat in de buurt, dus we hoefden niet af te wassen.

IMG_3492IMG_3493IMG_3507IMG_3494IMG_3506IMG_3508IMG_3523IMG_3496IMG_3497

Nadat de camping 's nachts was overspoeld door een enorme hoosbui werd het tijd om weer naar huis te gaan. Alle pogingen om uit de vette klei te komen strandden echter met slippend voorwielen. Gelukkig had de buurman een vrachtwagentje en een sleepkabel en na een aantal pogingen lukten het ons om op het harde pad te komen.

Via Aken (waar een umwelt vignet nodig was wat we dus niet hadden) zetten we koers richting Sint-Michielsgestel en om 3 uur 's middags waren we thuis en zat de vakantie er weer op.

IMG_3501